Kabel eller WiFi?
En rask begrepsavklaring.
«Alle» bruker trådløst(WiFI) til «alt» på «alle» enheter «overalt hele tiden»
De fleste tenker derfor at WiFI = internett, og de forventer at det skal virke hele tiden, overalt.
WiFi er IKKE det samme som internett.
WiFi og kabel er to ulike medium for å levere signaler frem til sluttbrukeren. Har du en dårlig kabel så får du dårlige signaler, det samme gjelder WiFI.
NUFI har kontroll på leveransen frem til modemet, og garanterer signalet frem til de fysiske nettverksportene på modemet.
Interne kabler og WiFI er kundens ansvar fordi det er umulig for NUFI å si noe om kvaliteten på dette i den enkelte bolig.
Så hva skal du velge?
Det er umulig å gi noe fasit på dette, men noen råd er mulig.
- Som hovedregel gjelder at kabel er best-uansett. Kan man bruke kabel så bruk kabel. En kabel har høyere kapasitet og er mer stabil – gitt at den er lagt etter standarden for dette.
- Dersom modemet plasseres i en bod eller teknisk rom i ene enden av boligen vil det være fornuftig å ha noen nettverks kabler fra dette rommet og til to-tre utvalgte punkter i huset.
Slike punkter kan feks være
-stua med to punkter. Ett til evt TV via fiber og ett til en evt trådløs sender som da vil stå mer sentralt i huset enn i boden
-andre rom hvor man har TV plassert
-arbeidsrom/hjemmekontor
Fordelen med å plassere modemet i en slik bod eller teknisk rom er som regel at det er en liten jobb med å få på plass fiberkabelen man skal legge selv, ulempene er at det ofte blir dårlig WiFi dekning i deler av boligen og man må kable nettverks kabler internt.
- Plasserer man modemet i stua ved TV’n eller ett annet sentralt rom så er dette normalt så sentralt i huset at man når det meste av boligen med WiFI.
Fordelen med denne løsningen er at man normalt får bedre WiFi dekning i boligen, og om man ikke gjør det så er det enkelt å sette på et MESH nettverk i etterkant.
Ulempene er at man ofte må gjøre litt mer jobb med egeninnsats på fiberkabel, og det kan være litt mer arbeid med å etablere et spredenett med nettverkskabel om man har behov for kabel tilkoblinger til flere rom.
Modemet fra NUFI har WiFi funksjon innebygget – da er det vel rimelig å forlange at det skal virke skikkelig?
WiFi er som nevnt ovenfor kun en teknologi for å transportere signaler og ikke noen tjeneste vi leverer.
Det er frivillig om man vil bruke WiFi på modemet eller om man vil sette opp sin egen WiFi løsning.
WiFi kan være vanskelig fordi det er så mange ukjente faktorer som påvirker dette, og her nevner vi kort noen få, og ganske vanlige problemstillinger:
- Det finnes enheter i huset som har blitt utsatt for kraftige fysiske påkjenninger – som et fall i bakken. Dette kan knekke antenner inne i enheten, noe som ikke vil synes, men det vil merkes. En slik enhet vil måtte «mase» mye på WiFi senderen for å greie å opprettholde sambandet, og vil kunne dra ned WiFI opplevelsen for alle andre brukere.
- En eller flere enheter har virus. Et virus kan skape enormt med trafikk uten at brukeren aner noe om det, og vil kunne ta mesteparten av kapasiteten i nettet.
- Dårlig/ulik implementering av protokoller i programvaren på enheter som kommuniserer med hverandre.
- Annet utstyr i boligen som benytter samme frekvenser, feks trådløs styring av vannbåren varme, mikrobølgeovner, trådløse telefoner.
- Støy fra elektronisk utstyr som feks gamle dataskjermer
- Brukere som sitter i randsonen for dekning – vil generere mye trafikk og støy for å greie å opprettholde sambandet.
- Bygningsmaterialer som hindrer elektronisk stråling. Tømmer, armert betong, glass og vannbåren gulvvarme er noen eksempler.
- Eksterne støykilder som nære naboer som bruker WiFi på samme kanaler.
Listen er på ingen måte uttømmende, men det er et forsøk på å synliggjøre noen utfordringer med WiFI.