Valgets kvaler
Hvor skal modem og WiFi enhet plasseres? Bare WiFi? Bare kabel? Både WiFi og kabel?

Når du skal plassere modemet og den trådløse routeren i huset er greit å tenke igjennom:

 

  • Vi leverer et modem – som har KUN 1 nettverksport, og som ikke har noen annen funksjon enn å «oversette» lys til strøm og vica verca. I tillegg leverer vi som standard 1 stk Nokia Beacon trådløs router som også har KUN 1 nettverksport. Beacon enheten kobles til modemet med en medfølgende nettverks kabel – denne er ca 1 meter. Kan byttes ut, og det kan benyttes kabel opptil 100 m om du ønsker å sette Beacon1 et annet sted enn modemet.

  • Skal du ha flere enheter tilkoblet Beacon1 enheten med nettverkskabel, så må du benytte en switch.

  • Strøm:
    Du må ha et strømuttak til modemet og Nokia Beacon enheten der de skal stå. Dette er lett å glemme i farten, og når alt er på plass er det dumt å måtte legge frem en lang skjøteledning som blir liggende i veien. Det kan være en fordel å forsøke å sette modemet noenlunde nært dette punktet.

  • Metall, vann, armert betong, speil, fliser og tømmer er en utfordring for trådløse signaler:
    Blanke harde flater som fliser og speil skaper mye radiorefleksjoner, mens metall, vann, armert betong og tømmer er effektive barrierer for radiosignaler.

    Nokia Beacon enheten  skal derfor ikke stå inne i metallskap, du bør unngå rom som har armert betong eller tømmer i veggene, og har du vannbåren varme i et gulv så vil radiosignaler ha store problemer med å penetrere et slik gulv. Plassering på en kommode med et speil bak kan også skape utfordringer.

    Har du et bad med fliser og varmekabler så bør modemet ikke plasseres slik at signalene må passere dette badet for å komme frem til brukeren.

  • Sentralt i huset:
    Det kan være lurt å plassere Nokia Beacon enheten omtrent midt i boligen, gjerne litt høyt opp på veggen og uten hindringer foran modemet. Ikke inne i skap.

  • Nokia Beacon enheten kan ikke festes på vegg, den må stå på et flatt underlag.

 

Så hva skal du velge?

Det er umulig å gi noe fasit på dette, men noen råd er mulig.

  • Som hovedregel gjelder at kabel er best-uansett. Kan man bruke kabel så bruk kabel. En kabel har høyere kapasitet og er mer stabil – gitt at den er lagt etter standarden for dette.

  • Dersom modemet plasseres i en bod eller teknisk rom i ene enden av boligen vil det være fornuftig å ha noen nettverks kabler fra dette rommet og til to-tre utvalgte punkter i huset.

    Slike punkter kan feks være:
    Stua med to punkter. Ett til evt TV via fiber og ett til en evt trådløs sender som da vil stå mer sentralt i huset enn i boden

    Andre rom hvor man har TV plassert

    Arbeidsrom/hjemmekontor

    Fordelen med å plassere modemet i en slik bod eller teknisk rom er som regel at det er en liten jobb med å få på plass fiberkabelen man skal legge selv, ulempene er at det ofte blir dårlig WiFi dekning i deler av boligen og man må kable nettverks kabler internt.

  • Plasserer man modemet i stua ved TV’n eller ett annet sentralt rom så er dette normalt så sentralt i huset at man når det meste av boligen  med WiFI.

    Fordelen med denne løsningen er at man normalt får bedre WiFi dekning i boligen, og om man ikke gjør det så er det enkelt å sette på et MESH nettverk i etterkant.

    Ulempene er at man ofte må gjøre litt mer jobb med egeninnsats på fiberkabel, og det kan være litt mer arbeid med å etablere et spredenett med nettverkskabel om man har behov for kabel tilkoblinger til flere rom.

Modemet fra NUFI har WiFi funksjon innebygget – da er det vel rimelig å forlange at det skal virke skikkelig?

WiFi er som nevnt ovenfor kun en teknologi for å transportere signaler og ikke noen tjeneste vi leverer. Det er frivillig om man vil bruke WiFi på modemet eller om man vil sette opp sin egen WiFi løsning.

 

WiFi kan være vanskelig fordi det er så mange ukjente faktorer som påvirker dette, og her nevner vi kort noen få, og ganske vanlige problemstillinger:

  • Det finnes enheter i huset som har blitt utsatt for kraftige fysiske påkjenninger – som et fall i bakken. Dette kan knekke antenner inne i enheten, noe som ikke vil synes, men det vil merkes. En slik enhet vil måtte «mase» mye på WiFi senderen for å greie å opprettholde sambandet, og vil kunne dra ned WiFI opplevelsen for alle andre brukere.
  • En eller flere enheter har virus. Et virus kan skape enormt med trafikk uten at brukeren aner noe om det, og vil kunne ta mesteparten av kapasiteten i nettet.
  • Dårlig/ulik implementering av protokoller i programvaren på enheter som kommuniserer med hverandre.
  • Annet utstyr i boligen som benytter samme frekvenser, feks trådløs styring av vannbåren varme, mikrobølgeovner, trådløse telefoner.
  • Støy fra elektronisk utstyr som feks gamle dataskjermer
  • Brukere som sitter i randsonen for dekning – vil generere mye trafikk og støy for å greie å opprettholde sambandet.
  • Bygningsmaterialer som hindrer elektronisk stråling. Tømmer, armert betong, glass og vannbåren gulvvarme er noen eksempler.
  • Eksterne støykilder som nære naboer som bruker WiFi på samme kanaler.

 

Listen er på ingen måte uttømmende, men det er et forsøk på å synliggjøre noen utfordringer med WiFI.