Lokale interesser
Vi kanaliserer mest mulig av våre inntekter tilbake til våre eiere som er e-verkene i dalen. På denne måten bidrar vi til at verdiene som genereres i Numedalen forblir i Numedalen.
Dersom du er RiksTV kunde så skal du kontakte RiksTV for brukerstøtte eller spørsmål relatert til RiksTV tjenestene. Ring 210 10 210.
NUFI bistår ikke med kundestøtte på løsninger levert av andre eller utstyr som er kjøpt inn privat. Henvendelser om problemer med dette rettes til de som har solgt løsningen.
Telefon: 40631000
E-post: arild.nilsen@numedalfiber.no
Telefon: 40631000
E-post: jon.lover@numedalfiber.no
Telefon: 40631000
E-post: hassana.nilsen@numedalfiber.no
Telefon: 40631000
E-post: lasse.hvaal@numedalfiber.no
Bankvegen 1, 3623 Lampeland
Her finner du de mest stilte spørsmål med svar. Finner du ikke det du ser etter her, vennligst ta kontakt med oss.
Hvordan kan jeg sjekke om jeg får den hastigheten jeg betaler for?
Vi garanterer de hastighetene vi selger frem til de fysiske nettverksportene på modemet. For å sjekke om du får det du betaler for hos oss så gjør du følgende:
Slå av / koble fra alle enheter som benytter trådløst nettverk
Finn en PC som er garantert fri for virus og annen malware, koble den til modemet med en nettverkskabel.
På de eldste av våre modem er det 4 LAN porter, her kan dere bruke hvilken som helst port.
På ett av våre modem er det bare en LAN port. Denne porten benyttes til å levere til WiFi enheten. Koble vekk WiFi enheten og bruk kabelen til å koble til PC/MAC for testen.
Viktig info:
Åpne www.nettfart.no og kjør testen 2-3 ganger på denne siden. Gjør deretter det sammen på www.speedtest.net
Tips: På www.speedtest.net kan du laste ned et lite program(App) til enheten din. Det anbefales sterkt å installere dette programmet og gjøre testene via det.
Årsaken er at dette programmet bruker nettverkskortet på en bedre måte enn nettleseren, og resultatene du får ved å bruke dette programmet er mer korrekte enn når du benytter nettleseren.
Når du er ferdig skal du ha fått stabile svar på alle målingene – de kan avvike med +- 2-3 mbs, og de skal ligge på eller over den hastigheten du kjøper.
Er målingene dine ustabile i resultat og/eller stabilt under det du kjøper fra oss så ta kontakt på 40631000.
Hva gjør dere dersom mine målinger tyder på at jeg ikke får det jeg betaler for?
Vi avtaler at vi setter ut en probe hos deg. Denne proben skal kobles til modemet med kabel, og strømsettes. Instruksjon følger proben, og det kreves ingen teknisk kompetanse for å gjøre dette. Vi avtaler også hvilke perioder i døgnet som passer best for deg at vi bruker all kapasitet på linja di. Proben programmeres så til å kommunisere med 2 andre prober i nettet med bruk av TCP og UDP protokollene. Dette skjer gjerne i en 6 timers periode midt på natten når dere sover. I testtiden kjøres det maksimalt med trafikk fra og til proben i flere timer i strekk. Vi får da sjekket om modemet leverer rett hastighet over en lengre tidsperiode. Testen kjøres gjerne flere netter på rad. Resultatene av testen dokumenteres, og kan sendes til deg som kunde.
Viser testen at modemet ikke leverer som garantert så byttes modemet. Viser testen at alt er ok, så konkluderer vi med at det er kundeutstyr som ikke virker som det skal.
Har dere noen form for begrensninger på linjen?
Nei. Det er ubegrenset hvor mye data du laster, og hvilke sider du besøker. Det kan være at andre har begrensinger på nasjonalt nivå, som for eksempel barnepornofilteret til Kripos, men vi har ingen filtre.
Kan jeg hoste servere hjemme?
Ja, men det krever tilpasninger. Linjen er satt opp med noe som kalles Carrier Grade NAT som standard. Det betyr at modemet mottar en privat IP adresse i 64.100.x.x serien, og at all trafikk kjøres via vår sentrale CGNAT router. Ditt modem er derfor ikke synlig fra internett siden, og vil som standard ikke kunne hoste noen servere.
Ønsker du å kjøre egne servere hjemme så må du abonnere på en dynamisk public IPv4 (kr 10,-/mnd) eller en statisk IPv4 (kr 30,-/mnd), og du må ha en router i nettet ditt. Dersom du har et av våre eldre modem av typen H (hvit med 2 eksterne antenner), T (sort med 2 eksterne antenner) eller Q2 (ingen eksterne antenner, men ganske stort og med en del porter på baksiden) så må du be oss om å sette modemet i bridge modus, og så håndterer du lokalnettet ditt selv med din egen router. Du vil da få en Public IPv4 tildelt den første nettverksenheten som er koblet til på porten LAN4. De andre portene er deaktivert når modem står i Bridge.
Har du vårt nye modem, det lille med kun 1 nettverks port, så er dette allerede en bridge, og du må i tilfellet logge deg inn på Nokia Beacon1 for å sette opp denne for port forwarding og åpning av porter. NUFI kan ikke bistå med dette da vi ikke ønsker å ta noen rolle i kundenes LAN. Alternativt benytter du en egen router bak vårt modem.
Trådløst nett er ustabilt og tregt, hva kommer det av, skulle ikke fiber være lynkjapt?
Jo – fiber kan være lynkjapt, avhengig av hvilken hastighet du abonnerer på.
Vi leverer internett frem til de fysiske portene på modemet. Modemet har en funksjon for trådløst nettverk, men trådløst nettverk er ikke det samme som et fibernett og er heller ikke internett. Det er vanlig at man som sluttbruker ikke skiller disse begrepene siden de aller fleste bruker trådløse enheter og forventer nettverk over alt hele tiden – noe som gjør at skillene viskes ut. Et trådløst nettverk er kun et medium for å transportere signaler, akkurat som en nettverkskabel. Trådløst nettverk er skikkelig bra når det virker, men det er så uendelig mange faktorer som påvirker et slikt nettverk. Vi har ikke kontroll på noen av disse faktorene, og hvilke faktorer som spiller inn varierer fra hus til hus og fra bruker til bruker. Har du problemer med hastigheten på nettverket ditt så ber vi deg om å lese svaret på hvordan du sjekker hastigheten din ovenfor. Om leveransen vår er ok, så er det et problem i det trådløse nettet, og da er det en del enkle ting du kan sjekke selv, vi legger ved noen få linker om temaet. På nettet finner du masse gode tips og råd.:
https://www.tek.no/nyheter/guide/i/9vGmll/fiks-nettet-hjemme
https://www.dinside.no/data/sma-bokser-skal-gi-deg-full-tradlosdekning-i-hver-krinkelkrok-av-huset-ditt/67640458
https://www.dinside.no/data/fem-ting-som-kan-ta-knekken-pa-wifi-en-din/60999671
https://www.viivilla.no/ovrig/hjemmeelektronik/4-tips-for-bedre-tradlost-nettverk/
Hvordan kan jeg finne ut om det er mine egne enheter som lager problemer i det trådløse nettet.
Om du har problemer med ustabilt trådløst nettverk så kan dette skyldes en mengde ulike årsaker. Overraskende mange av disse skyldes kundens eget utstyr. Det er mobiltelefoner som har fått hard medfart, det er gammeldagse skjermer med katoderør, det er dårlige drivere på utstyret, det er utstyr som er plassert slik at det ikke har skikkelig kontakt, det er trådløse styringer av boblebad på terrassen, det er trådløse høyttalere osv osv i det uendelige.
Du kan selv gjøre en enkel jobb for å finne ut av dette ved å være litt metodisk og bruke eliminasjonsmetoden.
I noen tilfeller har også kundene eget utstyr som ikke er WiFi utstyr, men som kan skape «døde» wifi soner. Kundene opplever da at de har gode WiFi forhold, men dårlig eller lav hastighet på forbindelsen. Det er fordi «Ikke WiFi» utstyr bruke de samme frekvensene og forstyrrer forbindelsen. Dette kan være f.eks (men ikke begrenset til):
Om du ikke har noen enheter som er skyld i dette så kan det være den trådløse funksjonen i modemet som er synderen, men dette er dessverre ingen grunn for NUFI til å bytte modemet da vi garanterer tjenestene våre frem til de fysiske portene på modemet. WiFi er en funksjon i modemet og ingen tjeneste, og det er frivillig om man ønsker å benytte denne funksjonen eller sette inn sin egen tråløse løsning.
Hvordan du tester om vi leverer det vi garanterer kan du lese om i det øverste av punktene i denne listen.
Det trådløse nettverket på modemet er for dårlig. Hva må jeg gjøre for å få en bedre trådløs router fra dere?
Det trådløse nettet er en funksjon i modemet og ingen tjeneste vi leverer. Om denne funksjonen ikke fungerer for deg, så må du selv skaffe deg en erstatning som er bedre. Forklaringen på hvorfor det er slik finner du i spørsmålet om trådløst nett ovenfor.
Jeg ønsker å bruke mitt eget fibermodem – hvordan gjør jeg det?
Det kan du ikke – du må benytte et modem som leveres av oss. Om du ikke er fornøyd med virkemåten og funksjonalitet på vårt modem foreslår vi at du kjøper din egen nettverksrouter som har de funksjonene du ønsker, og så setter vi vårt modem i bridge. Da har du selv full kontroll med nettet ditt.
Kan jeg få fast Public IP hos dere?
Ja – det kan du. Send oss en e-post på post@numedalfiber.no med en bestilling. Fast public IPv4 koster kr 30,-/mnd. Ønsker du en dynamisk public IPv4 koster det kr 10,-/mndFor bedrifter er dette inkludert i prisen på internett.
Vi har fått Nokia Beacon, men noen enheter greier ikke koble seg til WiFI
Utviklingen på WiFi går fort, og det innføres nye ting i hver generasjon med WiFi standarder.
Det hender derfor at eldre utstyr, og utstyr som ikke har fått implementert de nyeste standardene, ikke greier å koble seg til nye trådløse routere.
Nokia Beacon er ikke noe unntak, men heldigvis er det som regel bare en enkel innstilling som må endres for å få koblet opp denne type utstyr.
Kommunikasjonen mellom router og utstyr i bruk skjer på en forbindelse som blir kryptert. Krypteringene blir forbedret hele tiden, og i Nokia Beacon brukes det fra fabrikk den siste og beste tilgjengelige protokollen for dette. Den kalles WPA2/WPA3 Personal i menyen på Beacon.
Ikke alt utstyr greier å snakke med Nokia Beacon via WPA2/WPA3 Personal protokollen, og man må da logge seg inn på administrasjonsgrensesnittet på Nokia Beacon for å gjøre endringer. Endringen går i korthet ut på å sette krypteringen tilbake til en litt eldre versjon som kalles WPA/WPA2 Personal i menyen.
Åpne en nettleser og skriv inn 192.168.18.1 i feltet hvor du normalt skriver inn navnet på nettestedet du ønsker å besøke. I stedet for at det står f.eks. www.vg.no skal det altså stå 192.168.18.1 – trykk ENTER når du har skrevet inn dette.
Du kan få opp en advarsel om at siden ikke er sikker, men det er ikke noe problem. Klikk deg igjennom advarslene og godkjenn tilkoblingen. Hvordan dette ser ut varierer fra nettleser til nettleser (browser).
Du kommer da til et bilde hvor du skal skrive inn brukernavn og passord. Brukernavnet er alltid admin, passordet står på etiketten på undersiden av Nokia Beacon.
Nå velger du Network fra menyen i toppen av bildet.
Deretter velger du Wireless (2,4 Ghz) i menyen på venstre side.
Under seksjonen SSID konfigurasjon finner du Encryption mode, her er det en pil du kan klikke på for å åpne en undermeny. I denne finner du WPA/WPA2 Personal. Velg denne
Til slutt klikker du på Save i bunnen av siden.
Gjenta dette for Wireless (5 Ghz)
Nå skal utstyret ditt greie å koble seg til nettet.
Min MacBook kan ikke koble seg på det trådløse nettet
Vi har fått et par henvendelser fra kunder med Apple MacBook maskiner som ikke greier å koble seg til WiFi nettet når det brukes Nokia Beacon utstyr.
Feilen ligger på enkelte MacBook 2012 og 2015 modeller, og er forklart i denne linken. (på engelsk)
https://wifi-helpcenter.nokia.com/hc/en-us/articles/360038348794-WiFi-connection-issues-for-Apple-MacBook-2012-and-2015-models
Vi takker vår gode kunde Jarle Gommerud for informasjonen.
Jeg får ikke koblet til trådløst utstyr som varmeovner o.l. - hva gjør jeg?
Her finner du en oppskrift på hvordan du får koblet opp dine varmeovner, smart utstyr eller annet som ikke finner 2,4 Ghz nettet.
Klikk på linken
https://numedalfiber.no/wp-content/uploads/2021/11/Veiledning-for-a-endre-pa-WiFi-i-Nokia-Beacon.pdf
Det er problemer med å koble Apple enheter til WiFi, får varsel om sikkerhet og personinnstillinger som bør endres. Hva kommer dette av?
Sikkerhetsprotokoller utvikles og vedlikeholdes kontinuerlig for å holde tritt med mer og mer komplekse trusselbilder på nett.
Protokoller og standarder som var sikre for noen år tilbake er i dag ansett som mindre sikre, noen ansees også som usikre.
For å hjelpe brukere av Apple produkter har Apple lagt inn kontroll av bla. hvilke sikkerhetsprotokoller som brukes ved kryptering/sikring av det trådløse nettet enheten kobler seg til. Enhetene varsler nå brukeren dersom protokollene som benyttes i WiFi nettet ikke er iht. det nivået Apple mener er sikkert.
https://support.apple.com/no-no/HT202068
På mange måter er dette en bra ting, men det stiller store krav til den enkelte bruker av WiFi nett, og krever at brukeren setter seg inn i terminologi og informasjon som for mange er kryptisk og vanskelig tilgjengelig.
Apple produktene ønsker det høyeste nivået av sikkerhet, men Nokia Beacon1 og 3 tilbyr ikke WPA3 (som Apple ønsker), men tilbyr WPA2 og AES som er sikkert nok.
WPA3 er tilgjengelig på nyere enheter med WiFi 6 standarden. WiFi 6 routere ble introdusert i 2019 og er i ferd med å bli hyllevare, men det vil ta mange år før alle har byttet ut WiFi 5 enhetene sine. WiFi 5 ble introdusert i 2014, og denne standarden tilbyr altså ikke WPA3.
Man kan på en måte si at Apple er litt for tidlig ute med å stille disse «kravene» siden de fleste routere i dag er WiFi 5.
Om du ønsker å sjekke innstillingene på din Beacon enhet selv så er det en veileder her (engelsk):
https://wifi-helpcenter.nokia.com/hc/en-us/articles/360034143793-Nokia-WiFi-Web-GUI
Skulle du gjøre noe feil så ting ikke virker etterpå, kan du finne en spiss blyant eller rette ut en binders. Denne bruker du så til å trykke inn resetknappen på baksiden av routeren og holde den inne til enheten begynner å blink rødt. Den starter da opp igjen i fabrikkmodus.(slik du fikk den)
Kan dere åpne porter på modemet for meg?
Nei, vi gjør ikke dette. Om du har behov for løsninger som krever dette må du kjøpe din egen router som du administrerer selv, og be oss om å sette modemet i bridge. Da har du full kontroll over eget lokalnett hjemme.
Hvordan sjekke om linjen din har perioder med brudd?
Innimellom opplever noen at internett tilsynelatende plutselig feiler, men kommer tilbake etter en stund av seg selv, eller etter omstart av modemet.
Dette kan komme av flere ting; feil på enheten som brukes på nett, feil på modem, feil på fiberlinjen, feil i sentrale systemer osv.
For kunder som opplever dette flere ganger kan det være vanskelig å umiddelbart forstå hvor feilen ligger, men noe kan man gjøre selv for å sjekke.
Det første man bør gjøre når man opplever brudd er å sjekke om det er kun den enheten man selv benytter eller om det også er andre enheter som feiler. Er det kun den ene enheten som har problemer, så ligger feilen mest sannsynlig på den enheten.
Feiler alle enhetene samtidig så er det antagelig en felles feil.
Om dette går over av seg selv, men skjer flere ganger så kan man på en relativt enkel måte sjekke om feilen ligger et sted mellom modemet og internett.
For å gjøre denne sjekken trenger man en PC/Mac med kabel forbindelse. Viktig at det er med kabel da det ofte kan være det trådløse nettet som er feilkilden.
På PC starter man et program som heter ledetekst – også kalt kommando vindu eller kommando prompt. Skriv inn ledetekst i søkefeltet på oppgavelinjen, eller trykk på Windows logoen for å få opp søkefeltet.
På Mac starter man terminal vinduet. Gjør ett av følgende på Macen: Klikk på Launchpad-symbolet i Dock, skriv inn Terminal i søkefeltet, og klikk deretter på Terminal. I Finder åpner du /Apper/Verktøy-mappen og dobbeltklikker på Terminal.
På PC skal man nå stå i en katalog som heter c:/Users/, f.eks: C:\Users\SnurreSprett>
Man kan nå skrive inn kommandoer bak > tegnet
Skriv inn (eller kopier dette inn): ping -t 208.67.222.222 > Downloads/ping.txt
trykk Enter
På Mac skal man stå i home/hjem katalogen til brukeren som er pålogget; F.eks snurresprett@MacBook-Pro ~ %. Tildetegnet (~) viser at man er i home/hjem katalogen.
Skriv inn (eller kopier dette inn): ping -t 208.67.222.222 &> ping.txt
I katalogen Downloads/Nedlastinger på PC’n din eller i Home/Hjem katalogen på Mac’en dukker det nå opp en fil som heter ping.txt
Denne vil fylles med tekst som ligner på dette:
Pinging 208.67.222.222 with 32 bytes of data:
Reply from 208.67.222.222: bytes=32 time=14ms TTL=51
Reply from 208.67.222.222: bytes=32 time=14ms TTL=51
Reply from 208.67.222.222: bytes=32 time=14ms TTL=51
Reply from 208.67.222.222: bytes=32 time=14ms TTL=51
Det kommer en ny linje hvert sekund, så det blir mange linjer og en stor fil over tid.
Dersom du har en periode med brudd vil du få denne teksten i filen din, en linje for hvert sekund:
Request timed out.
Om du kjører denne testet over tid – la oss si 1 – 2 dager, og opplever brudd når du bruker internett i denne tiden, så kan du åpne filen ping.txt på PC’n/Mac’n og søke etter ordet Request i filen.
Finner du ikke ordet Request i filen betyr det at internettlinjen din ikke har hatt brudd, selv om du har opplevd brudd på den enheten du benytter. Da er feilen i lokalnettet eller på enheten du bruker.
Prosessen stoppes om du slår av maskinen eller om du lukker vinduet. Du kan også stoppe den manuelt i ledetekst vinduet på PC med å trykke Ctrl + c når du står i vinduet, eller lukke ledetekst vinduet.
På Mac stopper dette også om du slår av maskinen. Alternativet er å avslutte prosessen i Terminal vinduet ved å skrive inn exit og trykke Enter.
Hvordan bytter jeg fra gammelt modem til den nye løsningen med 2 enheter?
Her finner du en veiledning i PDF format når du skal bytte fra gammelt Huawei 8245T modem (sort m 2 antenner) eller 8245H (hvitt med 2 antenner) til Huawei 8010 + Nokia Beacon.
Om du står fast kan du ringe oss på 40631000.
Slik bytter du 8245T modemet med nytt Huawei 8010 og Nokia Beacon1
Slik bytter du 8245H modemet med nytt Huawei 8010 og Nokia Beacon1
Hvordan lage en mesh med flere Nokia Beacon
Til denne prosessen trenger du en binders eller tilsvarende tynn og stiv gjenstand for å trykke inn «reset» knappen på Nokia Beacon.
Bindersen retter du ut slik at du får en «pinne» du kan bruke. En blyant eller penn med tynn tupp kan også brukes.
Når man kobler en Nokia Beacon til vårt modem for første gang vil denne søke etter ny SW, laste denne ned og installere den. Denne prosessen kan ta opptil 25 minutter. Tiden varierer med hvilken type Nokia Beacon man skal meshe.
Nokia Beacon 1 og 3 kan meshes sammen, mens Nokia Beacon 2 og 6 kan meshes sammen. Man kan ikke meshe 1 og/eller 3 med 2 og/eller 6.
Skal du bruke flere enheter i en mesh må alle enheter gå igjennom denne oppdateringen før de parres inn i en mesh.
Beskrivelsen nedenfor forutsetter at den første Beacon er tilkoblet modemet og har oppdatert SW. (lyser stabilt blått)
Nye enheter må da meshes inn på følgende måte:
Om man ønsker så kan Nokia WiFi app benyttes for å administrere nettet. Den bør ikke brukes for å meshe opp nye enheter da disse uansett må ha oppdatert SW, og det fikser ikke app’n.
Hvilke løsninger har dere for TV?
Numedal Fiber har et samarbeide med RiksTV om leveranse av TV signal i vårt nett. Man blir kunde hos RiksTV, men NUFI tilrettelegger linjen slik at kunden får en TV strøm fra RiksTV som har prioritet i nettet.
Kan jeg få dekoder med opptaksfunksjon?
RiksTV har en dekoder med opptaksfunksjon. Den er utseendemessig helt identisk med deres Smart-boks III. Denne må man betale ekstra for å få. Priser og betingelser er det RiksTV som til enhver tid bestemmer.
Det er greit å nevne at selv om dekoderen ikke har opptaksfunksjon så vil man ha tilgang på ukesarkivet. I ukesarkivet finner man programmer 1 uke tilbake for alle kanaler. Det er ikke alle program man vil finne der grunnet rettighets avtaler, men det meste ligger tilgjengelig i ukesarkivet.
Jeg vil ha TV i flere rom – kan jeg bruke en enkelt dekoder og spre signalet til flere TV apparat fra denne?
Nei – dessverre, det går ikke. Du må ha en dekoder pr TV, men du kan ha flere dekodere på ett og samme abonnement. RiksTV har TV i 4 rom/steder inkludert i sine Basis og Rikspakken abonnement.
Koster det ekstra om jeg vil ha flere dekodere?
Du må betale en engangssum pr dekoder med unntak av dekoder nr 1 som følger med når du etablerer abonnementet. Priser og betingelser bestemmes til enhver tid av RiksTV.
Jeg har ikke noe bilde på TV’n – det står bare «Ingen signal» på skjermen, eller skjermen er sort. Hva er feil?
Som oftest skyldes dette at det er feil innstilling av TV apparatet. En TV kan ta imot signaler fra mange kilder, de som benyttes mest i dag er HDMI portene. Sjekk på baksiden av TV’n hvilken fysiske HDMI port som brukes av TV dekoderen fra oss. Sjekk deretter ved bruk av fjernkontrollen til TV apparatet ditt at du har valgt samme HDMI port som signalgivende port til skjermen.
Eks: Om du har kabelen bak koblet til HDMI1, så må du velge å benytte HDMI1 som signalgiver til skjermen ved hjelp av fjernkontrollen til TV’n. Hvordan dette gjøres varierer fra TV til TV, og her må hver enkelt lese seg opp på bruksanvisningen på sin TV.
Får ikke RiksTV boksen til å virke selv om jeg restarter alt
Vi erfarer at en del kunder har koblet modem og RiksTV boks på samme strømuttak, og det kan skape en feilsituasjon for RiksTV boksen.
RiksTV boksen starter opp fortere enn vårt modem, og vil spørre om tilgang til nettet før modemet er klart. Når den ikke får tilgang går den i «dvale», og gir brukeren melding om at det er en feil. RiksTV boksen må da startes på nytt etter at modemet har gjort seg ferdig med sin oppstart.
Ved oppstart av både modem og RiksTV boks samtidig er det viktig at det gjøres i denne rekkefølgen:
Start modem – vent til det er klart.
Start deretter RiksTV boks.
Kan jeg få E-post hos NUFI?
Nei, NUFI har ingen mailtjeneste for sine kunder.
Vi anbefaler at kunder oppretter mail hos leverandører som ikke binder dette til et abonnement, feks google eller hotmail. På denne måten slipper man å måtte bytte mail når man bytter leverandør.
Hva er adressen til SMTP serveren hos NUFI?
Vi har ingen SMTP server. Du må benytte SMTP serveren som din mail leverandør stiller til disposisjon. For å sende fra vårt nett må du sette opp en såkalt autentisert SMTP forbindelse. Du finner informasjon om hvordan du gjør dette hos din mail leverandør.
Med autentisert SMTP sending kan du sende mail fra alle nettverk.
Kan jeg sende og motta mail i NUFI sitt nettverk?
Ja – det er uproblematisk, men for å sende må du benytte autentisert SMTP oppsett på mailprogrammet ditt. Se ovenfor.
Jeg finner ikke faktura fra dere. Er den sendt?
Når vi fakturerer sendes mange fakturaer samtidig med avsender Autoinvoice og de kan av og til legge seg i spamfilteret/søppelpost så sjekk dette. Du finner også faktura ved å logge deg inn på ‘Min Side’. Det er enkelt å registrere seg og bruk gjerne mobilnr som brukernavn og du får passord tilsendt på sms.